W Europie i w Polsce rower elektryczny może mieć silnik o maksymalnej mocy 250W, pozwalający rozpędzić go do prędkości wynoszącej 25 km/h. Rowery elektryczne, mimo że wyposażone w silniki, są w dalszym ciągu rowerami - nie skuterami. Jeśli silnik elektryczny zapewnia wspomaganie powyżej limitu 25 km/h, wówczas mamy do czynienia z rowerem elektrycznym typu S-Pedelec, który w polskim prawie jest już sklasyfikowany jako motorower. Aby rower E-bike wspomagał podczas jazdy należy włączyć rower, wybrać tryb wspomagania i zacząć pedałować. Silnik automatycznie zacznie wspomagać zgodnie z wybranym trybem.
Oczywiście, możesz jechać tak szybko, jak jesteś w stanie pedałować. Silnik przestanie Cię wspierać, gdy osiągniesz maksymalną prędkość 25 km/h. Potem wszystko w Twoich nogach. Dzięki rowerowi E-bike możesz jechać z prędkością odpowiednią dla Twojego stylu jazdy, niezależnie od tego, czy jest ona wyższa od maksymalnej prędkości wspomagania przez silnik, czy też niższa od maksymalnej prędkości wspomagania.
Nie martw się, nadal możesz pedałować i bezpiecznie wrócić do domu. Czy to łatwe? To zależy od tego, w jakim terenie jedziesz. Na rowerze E-bike możesz jeździć nawet wtedy, gdy skończy się wspomaganie. Możesz także znaleźć najbliższą stację ładowania lub zabrać ze sobą zapasowy akumulator. W rowerze E-bike wyposażonym w lampy zasilane z akumulatora roweru te będą jeszcze świecić przez ok. 2 godziny od momentu rozładowania akumulatora, aby bezpiecznie wrócić do domu.
Zasięg zależy od takich czynników, jak chociażby:
Pojemność akumulatora i poziom jego naładowania;
Silnik i oprogramowanie systemu;
Wybór trybu wspomagania;
Cykle ładowania i rozładowania akumulatora;
Sposób korzystania z roweru (przyśpieszanie/ruszanie);
Warunki drogowe (rodzaj nawierzchni, ukształtowanie terenu);
Warunki atmosferyczne (temperatura, wiatr);
Masa rowerzysty, roweru i bagażu;
Sposób wykorzystywania przełożeń napędu;
Ogólny stan techniczny roweru
Dla zapewnienia dłuższej żywotności ogniw zalecamy pełne rozładowanie i pełne naładowanie akumulatora raz na 3 miesiące. Sprawność akumulatora to ok. 1000 pełnych cykli ładowania. Gdy akumulator nie będzie używany przez dłuższy okres (1 miesiąc i więcej) naładuj akumulator na 60%. Zdemontuj akumulator z roweru i przechowuj w suchym miejscu w temperaturze pokojowej. Nie przechowuj akumulatora w pełni rozładowanego, jak i w pełni naładowanego. Nie ładuj go w temp. poniżej 0˚C i powyżej 40˚C. Szczegółowe informacje na temat przechowywania i ładowania roweru E-Bike dostępne są w podręczniku użytkownika roweru elektrycznego.
Zdecydowanie nie zalecamy tego, jednak w teorii istnieje taka możliwość, wiąże się ona jednak z utratą gwarancji na rower udzielanej przez producenta. Dodatkowo taka zmiana może nieść za sobą problemy natury technicznej, np. problemy z przegrzewaniem się silnika lub akumulatora. W zależności od kraju zamieszkania zmiana taka może oznaczać również złamanie lokalnego prawa.
Zazwyczaj tak, elementy przeniesienia napędu takie jak łańcuch, kaseta, koronki korby czy kółeczka przerzutki zużywają się szybciej w rowerze E-bike niż w rowerze tradycyjnym. Wynika to wprost z praw fizyki: cięższy rower o większym momencie obrotowym generowanym przez silnik powoduje szybsze zużycie elementów napędu i jest to zjawiskiem naturalnym. Zachowując je w czystości, smarując okresowo, kontrolując ich zużycie można znacząco przedłużyć ich żywotność gwarantując niezawodną pracę. Zalecaną praktyką jest odpowiednie dobieranie przełożeń do nachylenia terenu i dynamiki jazdy aby unikać jazdy na zbyt „ciężkich” przełożeniach. Jazda z wyższą kadencją (szybsze kręcenie korbami) zmniejsza obciążenia w obrębie napędu sprzyjając jego długowieczności.
Nie ma powodów do paniki, być może to kwestia przejściowa. Wyłącz rower i sprawdź zamocowanie akumulatora do ramy/bagażnika. Upewnij się, że jest ona zamocowana stabilnie. Naładuj akumulator do pełna. Podłącz rower do aplikacja i dokonaj aktualizacji oprogramowania roweru. Jeśli proces zakończy się pomyślnie możesz ruszać w drogę. Jeśli mimo wszystko rower nie będzie działał prawidłowo zgłoś się do autoryzowanego dilera danej marki roweru, który oferuje wsparcie w zakresie rowerów elektrycznych.
Podczas przechowywania roweru E-bike należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Rower przechowywać należy w miejscu zabezpieczonym przed śniegiem, deszczem, słońcem, itp. Śnieg i deszcz mogą spowodować korozję roweru. Promieniowanie słoneczne może prowadzić do pękania lakieru, jak również wszelkich innych gumowych lub plastikowych części w rowerze. Jeśli rower nie będzie użytkowany przez dłuższy czas (miesiąc lub dłużej), akumulator najlepiej przechowywać zdemontowany z roweru w stanie naładowania do 60% oraz temperaturze od 0°C do 40°C.
Nie ma takiej potrzeby. Nowoczesne ogniwa litowo-jonowe z jakich zbudowany jest akumulatory rowerów e-bike, umożliwiają doładowywanie akumulatora w dowolnym momencie i nie odbija się to na ich ogólnej żywotności. Cechuje je zminimalizowany efekt tzw. pamięci oraz długa trwałość.